Програма за предоговаряне на задължения на физически лица (ФЛ) и бизнес клиенти, в подкрепа на кредитополучатели, които са изпаднали във временна неплатежоспособност, произтичаща от ефектите на Covid-19

  1. Общи параметри

    Предоговаряне може да поиска всеки кредитополучател – физическо лице или  бизнес клиент, което отговаря на следните изисквания:
  • в периода 01.03.2020г. до датата на подаване на искането за отсрочване, задълженията на клиента са редовно обслужвани или с просрочие до 90 дни;
  • клиентът изрично изразява желанието си да се възползва от облекченията.

1.1. Програма за предоговаряне на потребителски, ипотечни кредити на ФЛ, вкл.  потребителски и ипотечни кредити на ФЛ при доход от бизнес, кредити на бизнес клиенти, кредитни карти на ФЛ, вкл. бизнес кредитни карти:

Вид продукт

  • Потребителски кредити;
  • Ипотечни кредити на физически лица, включително потребителски и ипотечни кредити на физически лица при доход от бизнес;
  • Кредити на бизнес клиенти;
  • Кредитни карти на физически лица, включително бизнес кредитни карти.


Допустимо е програмата да се приложи за кредитни задължения по няколко договора на един и същ длъжник. Подписва се анекс към всеки отделен договор.

Годишен лихвен процент

Запазва се текущата лихва

Срок на договора

Падежът на кредита по договор се удължава с броя на отсрочените вноски

Механизми на разсрочване

Механизъм No1 – отсрочване на главница и лихва за срок до 12 месеца:

  • Дължимите суми (главница и лихва), вкл. и непогасените в срок вноски преди подаване на искането (просрочена главница и просрочена лихва), се отсрочват за срок до 12 месеца;
  • Целият остатък от дълга, заедно с отсрочената главница по време на гратисния период, се погасяват съгласно нов погасителен план за срок до 12 месеца по-дълъг от първоначалния, в зависимост от броя на отсрочените вноски;
  • Към всяка вноска по погасителен план до изтичане срока на кредита или друг, уговорен с клиента по-кратък срок, се добавя равна част от отсрочената по време на гратисния период лихва.

Механизъм No2 – отсрочване на главница за срок до 12 месеца:

  • Дължимите суми по главница се отсрочват за срок до 12 месеца;
  • Дължимата за периода лихва се плаща, съгласно договора;
  • Целият остатък от дълга, вкл. отсрочената главница по време на гратисния период, се погасяват съгласно нов погасителен план, който се удължава в зависимост от броя на отсрочените вноски, но с не повече от 12 месеца.

    Механизъм No2 е приложим за кредити, които към датата на подаване на искането за отсрочване нямат дължима просрочена лихва.

Механизъм No3, приложим за револвиращи продукти:

  • Не се формира минимална вноска за револвиране на кредитен лимит по кредитна карта, считано най-рано от 01.02.2020 г., за срок до 12 месеца. След изтичане на гратисния период формирането на минимална вноска за револвиране се възстановява и кредитът се обслужва съгласно първоначалните условия по договора.
  • За срок до 12 месеца, дължимата месечна лихва по кредит – овърдрафт, се погасява за сметка на неусвоения лимит.

Механизъм за клиентите, които имат нужда от специфично решение:

  • Възможната подкрепа от банката към Вашия бизнес не се изчерпва с изброените по-горе три механизма. Екип от експерти на Fibank биха могли да отговорят на всички Ваши въпроси и при необходимост ще анализират възможностите и ще ви предложат индивидуални решения. 
  • До два месеца след отмяната на извънредното положение при забава за плащане на задължения на частноправни субекти, длъжници по договори за кредит, не се начисляват лихви за забава и неустойки, задължението не може да бъде обявено за предсрочно изискуемо и договорът не може да бъде развален поради неизпълнение.

Периодът на отсрочване се нарича и „гратисен период“.Клиентът има възможност да се откаже от предоставения гратисен период по-рано от предвиденото и да поиска изготвяне на нов погасителен план, като това ще бъде тълкувано като ново искане за предоговаряне на кредит.