Интервю с г-н Васил Христов, Член на Управителния съвет и зам. изпълнителен директор на ПИБ, за в. "Пари"

Интервю с г-н Васил Христов, Член на Управителния съвет и зам. изпълнителен директор на ПИБ, за в. "Пари"

Г-н Васил Христов започва работа в ПИБ през 2001 г. като началник отдел "Ипотечни кредити". От 2002 г. заема длъжността директор на дирекция "Банкиране на дребно", а от 2005 г. до 2010 г. е директор на дирекция "Клонова мрежа". През 2010 г. г-н Христов е избран за член на Управителния съвет на ПИБ, а в началото на 2011 г. е назначен за заместник изпълнителен директор.
Преди да се присъедини към ПИБ г-н Христов работи в Обединена българска банка АД като старши банков служител "Големи корпоративни клиенти". Той има магистърска степен по "Счетоводство и контрол" от Университета за национално и световно стопанство в София.
Освен позицията си в Банката, г-н Христов е член на Съвета на директорите на Първа инвестиционна банка - Албания. Г-н Христов е член на управителния съвет на "Национално сдружение за недвижими имоти".


Какви тенденции се оформят в банкирането на дребно от гледна точка на търсенето?

Преди да отговоря на този въпрос, искам да направя едно уточнение – банкиране на дребно е неточно преведен и привнесен в България израз от английския "retail banking". По същество, в голямата си част, това е събирателен израз за банкови продукти и услуги за физически лица, които могат да бъдат всякакви - кредитни, депозитни, разплащателни и т.н.

И днес, и преди сто години, независимо дали има, или няма криза, търсенето на услуги и продукти от банка се обуславя от няколко основни фактора: сигурност и надеждност на банката, дискретност на взаимоотношенията, взаимно доверие, бързина и качество на обслужването и да помага, когато имаш нужда от нея.

Отговаряйки на въпроса за тенденциите от гледна точка на търсенето на продукти и услуги от физическите лица, ще се базирам на увеличаването на броя на нашите Клиенти, спокойно мога да кажа, че за наша радост Клиентите ни все повече стават взискателни, изискващи, компетентни. Това естествено ни мотивира да се развиваме и да посрещаме техните очаквания. Както съм казвал и в други интервюта, бъдещето в този сегмент на банкирането е само едно, и то се нарича ПЪРВОКЛАСНО КЛИЕНТСКО ОБСЛУЖВАНЕ, всичко останало е въпрос на техника и време.

Кои фактори ще влияят на сегмента (банкиране на дребно) в следващите 1 до 3 години?

Основен двигател на развитието на сегмента - банкови услуги и продукти за физически лица - в следващите до три години ще бъде очакваният ръст на световната и българската икономики, а от там и перспективата за увеличение на богатството на българите, нашите Клиенти.

Това е най-чувствителният банков сегмент, клиентското поведение е огледало на икономиката и всичко, което се случва в нея и като реални измерители, и като очаквания. Естествено влияние има и конкуренцията на банковия пазар.

Фактори ще са цената на имотите, безработицата, стабилността на валутите и още много микро и макро икономически показатели. По отношение на конкуренцията в сектора от значение ще са нивото на теническа обезпеченост на банките и инвестициите в нови технологии. Клиентите ни свикват с високотехнологични и иновативни продукти, които създават единствено удобство и сигурност.

Каква е стратегията Ви за растеж в сегмента през следващите години?

На този въпрос мога да отговоря само по един начин - стратегията ни е за Растеж. В този сегмент Fibank е фактор, с който със сигурност се съобразяват всички участници в сектора. В годините сме показали, че много тенденции тръгват от нас, голяма част от иновативните продукти на пазара са създадени и наложени от Банката. Многократно сме избирани за Банка на клиента. За 2010 г. Първа инвестиционна банка е с най-голям ръст на привлечените средства от граждани и домакинства от 33% при 12,9% за цялата банкова система, с което се изкачваме на второ място в тази класация, а това за всяка банка означава доверие и стабилност. За последната година пуснахме уникални продукти за българския пазар - кредитни и дебитни карти с възможност за безконтактни разплащания, програма за лоялност YES, система за допълнителна идентификация на Клиентите с чип технология, а както знаете, ПИБ първа въведе чип технологията на дебитните и кредитните карти, първи бяхме и в дебитните карти с международен достъп, първи пуснахме ипотечния овърдрафт (flexible mortgage), в някои от тези продукти продължаваме да сме без конкуренция и към момента. Всичко това изразява нашето отношение към този сегмент и визията ни за развитието му е агресивна.

Планирате ли развитие по отношение на е-банкирането и предоставянето на повече услуги "от дистанция"?

Не сме спирали да инвестираме в развитие на електронното банкиране и всички базирани на него услуги. Този канал за обслужване печели все повече популярност сред потребителите на банкови услуги. Това е така, защото предлага бързина, удобство, сигурност - все неща, които се ценят в съвременния начин на живот.

ПИБ първа пусна на пазара елекронна платформа за банкиране през 90-те години на миналия век, днес имаме един от най-развитите виртуални банкови клонове, за който вече пуснахме и мобилна весрия Този месец ще пуснем на пазара иновативна форма на телефонно банкиране. ПИБ инвестира много в технологии за повишаване на сигурността на електронната среда, като пример мога да дам токън устройствата, електронни сертификати и подписи.

Планираме отваряне и на първия в България офис без банкови служители.

Кои са основните проблеми пред кредитирането на МСП?

Ако изобщо може да говорим за проблеми, то те са системни в средата, в която работят тези предприятия. В годините на бурен растеж на икономиката много фирми от този сегмент имаха по-големи очаквания за развитие на пазарите си и в резултат на това преокапацитиха мощностите си във вид на инвестиции в разработване на нови пазари, нови технологии, нови машини и сграден фонд. Тези инвестиции в момента не дават очакваната възвръщаемост, което понижава ликвидността на компаниите. Предизвикателство пред МСП фирмите е редовното обслужване на задълженията им, а предизвикателство пред банките е да "влязат в обувките на клиентите си" и да им предложат различни форми на преструктуриране на задълженията им.

Политика на Първа инвестиционна банка е да създава и да се грижи за Клиентите си, като ги разбира, когато имат затруднения.

Какви различни варианти предоставяте на МСП да обезпечават кредитите си? Развивате ли нови механизми, с които да облекчите възможностите за кредитиране от тази гледна точка?

Fibank използва и приема като обезпечения по кредитите си всички познати и допустими от нормативните документи обезпечения. Основно правило в кредитирането е, че се кредитира бизнес, а не обезпечение. Даваме възможност на бизнеса да развива и реализира идеите си при приемлив за банката риск. Поради тази причина ПИБ има много силно развито анализаторско звено в кредитните си дирекции, което оценява възможностите на всеки проект да генерира печалба и да си върне кредита, обезпечението не  трябва да е водещо, а допълнителна гаранция.

В допълнение мога да кажа, че освен конвенционалните обезпечения ние предлагаме на клиентите си и възможности за обезпечаване под линиите на Национален гаранционен фонд, Общински гаранционен фонд и Българска агенция за експортно застраховане.